Welkom bij het Instituut voor Inclusief Onderwijs
Waar Onderwijs en Inclusie Samenkomen
Ontdek hoe IvIO zich inzet voor een onderwijssysteem waarin ieder kind tot zijn recht komt. Onze missie is om scholen en onderwijsinstellingen te begeleiden naar een meer inclusieve omgeving waar verschillen niet alleen worden geaccepteerd, maar ook gewaardeerd.
Onze Reis
Van visie tot realiteit
Het verhaal van IvIO begint bij de vastberadenheid van onze oprichters, Willeke Doornbos en Bert Wienen, om een verschil te maken in het onderwijs. Lees over de reis van een idee naar een invloedrijke organisatie in het hart van inclusief onderwijs in Nederland.
Ontmoet de oprichters
Grote vergezichten over Inclusief Onderwijs zijn er al jaren. Daaraan is geen gebrek. Willeke en Bert richtten het IvIO op om scholen te helpen in de praktijk van alle dag. Hoe maak je het onderwijs steeds beter zodat er steeds meer leerlingen van profiteren? Bovendien wilden Willeke en Bert niet alleen de handen uit de mouwen steken met scholen, maar ook ruimte om te onderzoeken en te reflecteren. Het IvIO maakt dit mogelijk. Met als uiteindelijke doelstelling: geen kind dat denkt dat het aan hem of haar ligt dat het afwijkt van onze normen.
Willeke Doornbos
Met een brede achtergrond in het onderwijs, van primair onderwijs tot hbo en samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs, brengt Willeke een uniek perspectief in het streven naar inclusief onderwijs. Het ondersteunen van scholen en SWV-en om onderwijs zo in te richten dat leerlingen meedoen op school en in de doorstroom naar vervolgonderwijs of arbeid. Hierin is veel meer mogelijk dan we vaak denken of durven waar we vandaag al het verschil in kunnen maken
Bert Wienen
Met praktijkervaringen als wetenschapper zet Bert zich in voor het transformeren van onderwijsinstellingen, gericht op gelijkheid en toegankelijkheid voor iedereen. Het belangrijkste voor hem zijn daarin twee dingen: ‘elke leerling voelt gezien en onderdeel van de school’ en ‘aan ieder kind worden binnen de pedagogische relatie hoge verwachtingen gesteld’.
onze filosofie
Onze Filosofie
Een nieuwe kijk op onderwijs
Onze aanpak is altijd ontwikkelingsgericht en gericht op actie. Daarbij zijn twee zaken kenmerkend: een focus op de kwaliteit van onderwijs en actieonderzoek. Die twee gaan hand in hand. We gebruiken daarbij kwaliteitsmethoden en methoden voor actiegericht onderzoek.