Hoe doen wij het
Onze aanpak voor inclusief onderwijs
Ontdek hoe IvIO zich inzet voor het bevorderen van inclusief onderwijs. Onze aanpak is gebaseerd op jarenlange ervaring, onderzoek en samenwerking met scholen en onderwijsprofessionals.
Kwaliteitsaanpak
Onze kwaliteitsaanpak zorgt ervoor dat scholen beter worden in het bereiken van inclusief onderwijs. We begeleiden scholen en maken gebruik van een uitgekiende methodologie om duurzame verandering te realiseren.
Actieonderzoek gericht op verandering
Door actieonderzoek helpen wij scholen om concrete stappen te zetten richting inclusie. We richten ons op het identificeren van obstakels en het implementeren van effectieve strategieën om inclusief onderwijs te bevorderen.
Maatwerk
We bieden maatwerkondersteuning aan scholen, afgestemd op hun specifieke behoeften en uitdagingen. Geen standaardoplossingen, maar oplossingen die aansluiten bij de unieke context van elke school.
Praktische Implementatie
Een kijkje in hoe onze aanpak wordt geïmplementeerd in scholen. Van het commitment van schoolbesturen tot de concrete stappen die scholen nemen om inclusie te bereiken.
Aanpak vanuit individueel model
Het individuele model van inclusie redeneert vanuit de individuele leerling en het aanpassen rondom individuen. Inclusief onderwijs is in deze optiek het toekomen aan alle individuele ondersteuningsbehoeften. De context wordt als het ware ‘onveranderbaar’ voorgesteld.
onze aanpak in de praktijk
Aanpak vanuit contextuele model
Het contextuele model vertrekt vanuit de gedachte dat onze normen bepalen wat we normaal en afwijkend (gedrag) vinden. Het bevraagt continu de context en past deze aan, aan de populatie op de school.
Driejarig proces
Gedurende een periode van drie jaar begeleiden we deze scholen op drie manieren:
Kwaliteitsaanpak
We implementeren een kwaliteitsaanpak om de scholen te ondersteunen bij het realiseren van inclusief onderwijs.
Actieonderzoek gericht op verandering:
We helpen scholen om zelf actieonderzoek uit te voeren om concrete veranderingen te bewerkstelligen en obstakels op te lossen.
Maatwerk
We bieden maatwerkondersteuning aan, aangepast aan de specifieke behoeften van elke school.
De door de schoolbestuurder en directie geselecteerde mederwerkersfunctionarissen binnen de scholen krijgen een korte en actiegerichte opleiding, waarna ze binnen de scholen aan de slag gaan. Gedurende de drie jaar ontvangen zij vervolgopleiding, ondersteuning en intervisie vanuit ons instituut. Tegelijkertijd leren de scholen binnen de tranche van elkaar en delen ze kennis en ervaringen.
Kennis delen
Het Instituut streeft ernaar kennis te delen en beschikbaar te stellen voor de gehele onderwijspraktijk in Nederland. De uitkomsten van ons onderzoek worden beschikbaar gesteld via de website van het Instituut (IIO).